În urma discuțiilor cu Consiliul Județean Constanța cu privire la viitorul centru pentru tineret o adresă a fost transmisă către Ministerul Tineretului și Sportului.
Conținutul adresei este următorul:
În ultimul an, Federația Tinerilor din Constanța și-a exprimat îngrijorarea cu privire la funcționarea viitorului de centru de tineret din Constanța. Federația a trimis Consiliului Județean Constanța adrese, și-a exprimat punctul de vedere în ședința publică a Consiliului Județean și în întâlniri pe care le-a avut cu conducerea Consiliului. În urma acestor întâlniri, nu am ajuns la o concluzie cu privire la modul în care va funcționa acest centru, din punct de vedere instituțional.
Din punct de vedere cronologic, imobilul în care va funcționa centrul de tineret este în proprietatea județului Constanța și a fost în administrarea Direcției Județene de Distribuție și Exploatare a Filmelor. În prezent, în urma fuziunii prin absorbție a Directiei Județene de Distribuție și Exploatare a Filmelor de către Centrul Cultural “Teodor I. Burada”, cea din urmă a preluat și dreptul real de administrare a imobilului. Centrul Cultural “Teodor I. Burada” funcționează în baza OUG nr. 118/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii aşezămintelor culturale și OUG nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură. Ambele sunt legi speciale și au un domeniu restrâns de activitate: căminele culturale, casele de cultură, universităţile populare, şcolile populare de arte şi meserii, centrele culturale, formaţiile sau ansamblurile profesioniste pentru promovarea culturii tradiţionale, centrele zonale pentru educaţia adulţilor, centrele pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale (art. 2 alin. 2 din OUG nr. 118/2006). Totodată, art. 1 din OUG menționează foarte clar domeniul restrâns
“Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează regimul juridic al înfiinţării, organizării şi desfăşurării activităţii aşezămintelor culturale.”, așadar, prevederile sale nu pot fi aplicate și centrelor pentru tineret, care se află sub incidența Legii nr. 350/2006.
Așadar, CCTB nu poate administra un centru de tineret deoarece obiectivele sale, prevăzute și în Regulamentul de Organizare și Funcționare, precum și legea după care funcționează nu sunt compatibile cu legea tinerilor. CCTB nici măcar nu dispune de personal specializat în lucrul cu tinerii (lucrători de tineret, consilieri etc.). Mai mult, directorul CCTB nu are legea tinerilor în bibliografia pentru concurs.
Deci, în momentul în care nu ne aflăm în ipoteza legii speciale, trebuie aplicată legea generală (legea finanțelor publice locale și legea tinerilor). Din punct de vedere legal, Consiliul Județean Constanța are două opțiuni: fie preia administrarea în mod direct, ca proprietar, prin aparatul de specialitate, fie înființează o instituție publică de interes județean care va primi dreptul real de administrare, buget, organigramă etc. Federația Tinerilor din Constanța sugerează Consiliului Județean Constanța cea de-a doua variantă.
Cu privire la activitatea acestui centru, ea trebuie să se circumscrie activității de tineret, așa cum e definită în prezent în Legea tinerilor: orice formă de acţiune organizată în scopul îmbunătăţirii condiţiilor necesare integrării socioprofesionale a tinerilor, conform necesităţilor şi aspiraţiilor acestora.
Centrul de tineret nu este și nu poate fi cinematograf. Dacă s-ar fi dorit ca reabilitarea cinematografului Republica să fie în sensul continuării afectațiunii de cinematograf, acest lucru ar fi fost evidențiat în proiect, chiar în denumirea proiectului și nu ar fi fost vorba de transformarea cinematografului în centru de tineret. De asemenea, funcționarea centrului ca cinematograf ar reprezenta încălcarea legislației europene și naționale cu privire la ajutorul de stat. Ajutorul de stat este permis doar pentru cinematografele de artă, dar Centrul pentru Tineret nu este un cinematograf, cu atât mai puțin unul de artă. Mai mult, nu există în municipiul Constanța un deficit de ofertă în ceea ce privește cinematografia.
Rugăm Ministerul Tineretului și Sportului să sprijine demersurile întreprinse de către Federația Tinerilor din Constanța și să îndrume Consiliul Județean Constanța spre realizarea unui centru pentru tineret real, și nu unul fictiv.